De inzet van het Investeringsfonds Impuls Ede

Overige speerpunten

Citymarketing
Sinds maart 2019 is Stichting Ede Marketing verantwoordelijk voor de citymarketing van de gemeente Ede. In het opstartjaar richt Ede Marketing zich op het opzetten van de organisatie en werkprocessen voor de invulling van de taken, het opzetten van basiscommunicatiekanalen en middelen waaronder www.bezoek-ede.nl en www.ede-marketing.nl.

Daarnaast is het doel om te komen tot structurele samenwerkingsverbanden met organisaties en bedrijven in en rond Ede om te komen tot een gezamenlijk meerjarenplan 2020-2025. Relevante thema's hiervoor zijn onder andere food, zakelijke evenementen, militaire historie en nieuwe inwoners. 

Evenementen
Ede Marketing is evenementenloket voor de gemeente Ede en verantwoordelijk voor de totstandkoming van een evenwichtige evenementenkalender die de positionering van Ede ondersteunt rond de thema's Food en Veluwe. Ede Marketing focust in 2019 op het stroomlijnen van werkprocessen met de gemeente, het verbeteren van de informatievoorziening ten behoeve van organisatoren en het zichtbaar maken van evenementen die de positionering ondersteunen. Knelpunt bij veel evenementen is het realiseren van zichtbaarheid. In veel gevallen ontbreekt de kennis hiervoor. Voor 2020 worden onder andere masterclasses communicatie opgezet.

Beleid, financiering en organisatie van evenementen horen niet bij het takenpakket van Stichting Ede Marketing. Doel van het evenementenloket is om de samenhang in het gebied te versterken, de economische impact van evenementen in het gebied te vergroten en de positionering van Ede te ondersteunen zodat het vestigingsklimaat in Ede goed aansluit bij de ambities.

Levendig centrum
De ontwikkeling van Ede centrum is er tussen 1970 en 2010 op gericht geweest om te groeien naar een grootstedelijke voorziening. In dat streven is de oorspronkelijkheid van het centrum (genius loci) verloren gegaan. Geheel tegen de toenmalige doelstelling (Ede centrum wordt een belangrijke regionale verzorgingsfunctie), is de Edenaar hierdoor afgehaakt. Door de crisis is het leegloopeffect versterkt. Ede heeft nu een relatief onpersoonlijk centrum waarop men niet trots is. Tussen 2015 en 2017 is zo goed mogelijk, in samenwerking met Edenaren en directe stakeholders, een plan gemaakt hoe we het centrum zo aantrekkelijk kunnen maken, zodat Edenaren weer ambassadeurs worden en bijvoorbeeld ook de vele toeristen in het buitengebied vaker kiezen voor een dagje centrum. Een sterk hart verbonden met een groot en mooi buitengebied.
In 2017 is een begin gemaakt met de uitvoering van dit plan. Inmiddels zien we de eerste resultaten. Het geloof ontstaat weer dat Ede centrum toch waardevol is. Partijen haken aan. Het winkelbestand wordt diverser en kwalitatief beter en er wordt weer gebouwd. Leegstand neemt af, bezoekersaantallen nemen toe en de waardering is, zeker na de opening van de nieuwe markt en de vergroening van de Grotestraat, gestegen. Door in te blijven zetten op het plan en te investeren in een levendige, levensvatbare, groene en aantrekkelijke binnenstad kan er weer een duurzame relatie ontstaan tussen Edenaren en hun centrum. Zo willen we de doelstelling halen dat de Edenaar weer trots wordt op zijn eigen binnenstad, er vaker naar toe gaat en dit ook uitdraagt.

Revitalisering
Op het gebied van werkgelegenheid en bedrijventerreinen wil het college investeren in het beschikbaar maken en houden van voldoende aanbod van bedrijventerreinen van een voldoende kwaliteit. Hiervoor is het van groot belang dat, naast ontwikkeling van nieuwe terreinen, ook de bestaande terreinen toekomstbestendig zijn. Om een beeld te krijgen van de kwaliteit van de diverse terreinen is samen met ondernemers een revitaliseringsscan uitgevoerd. Het uitwerken van een aantal concrete revitaliseringsplannen wordt samen met ondernemers en ook de provincie Gelderland opgepakt. Om dit te kunnen doen zijn middelen beschikbaar. Deze middelen worden tevens ingezet als cofinancieringsmiddelen en kunnen in worden gezet voor het realiseren van enkele quick wins.
Binnen de projecten zal nauw worden samengewerkt met andere taakvelden (onder andere BIM, RO, Grondzaken) om gezamenlijke aandachtspunten op te lossen en beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Verkabeling hoogspanningslijnen
Al jaren bestaat de wens vanuit omwonenden en politiek om de hoogspanningslijn die boven de kern van Ede loopt, ondergronds te brengen (verkabelen). Naar aanleiding van een opdracht van de gemeenteraad is in 2019 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd dat eind 2019 leidt tot vaststelling van een tracé voor de ondergrondse kabel. In 2020 wordt dit tracé nader technisch uitgewerkt door de netbeheerder. Realisatie van de verkabeling en het amoveren van de bestaande hoogspanningslijn staat gepland voor 2021.

ga terug