Doel
Totale herstructurering van het station Ede-Wageningen en de directe omgeving.
Algemeen
Voor het project Spoorzone is een gemeenschappelijke projectorganisatie ingericht met medewerkers van de gemeente Ede, NS en ProRail.
Stand van zaken
Westelijke Spoorzone
In 2012 heeft de gemeenteraad de Keuzenota Spoorzone vastgesteld. Door de wens om het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in het project Spoorzone in te passen, is vertraging ontstaan in de planning van het project. Omdat PHS geen invloed had op de te verrichten werkzaamheden in de Westelijke Spoorzone, is besloten dit deel van het project af te splitsen en in uitvoering te nemen. Hiervoor heeft de gemeenteraad in november 2013 het bestemmingsplan en de kredietaanvraag Westelijke Spoorzone vastgesteld.
De onderdoorgangen SOMA- en Koepeltunnel zijn in 2016 opgeleverd en het project is in 2019 afgerond met het aanbrengen van het kunstwerk Skyline. In 2019 is invulling gegeven aan het raadsbesluit om het participatietraject aangaande nut en noodzaak van een (extra) autotunnel Kerkweg te doorlopen. In aanvulling op het onderzoek zijn, naar aanleiding van een motie, tunnel varianten uitgewerkt en voorgelegd aan de gemeenteraad.
OV-knoop en Oostelijke Spoorzone
Vooruitlopend op de grootschalige werkzaamheden in de nabije omgeving van het station Ede-Wageningen is in 2015 een tijdelijke P&R voorziening op de Mauritskazerne gerealiseerd en is de halteplaats van de zogenaamde Valleilijn verplaatst van de zuid- naar de noordzijde van het station.
De samenwerkingsovereenkomst Spoorzone Ede is medio 2015 door de gemeente, ProRail en NS ondertekend en vervolgens in het Bestuurlijk Overleg Spoorzone Ede (BO, vertegenwoordigers van de gemeente Ede, ProRail, NS, ministerie I&W en provincie Gelderland) vastgesteld. In april 2016 is het Voorlopig Ontwerp met ontwerpnota voor de OV-knoop (inclusief oost en PHS) vastgesteld door de drie samenwerkende partijen. Op basis van inspraakreacties en aandachtspunten uit de ontwerpnota is het ontwerp aangepast. De gemeenteraad heeft hiervan in juli 2017 kennis van genomen.
In november 2016 is een ingenieursbureau gecontracteerd dat het ontwerp verder heeft uitwerkt en dit verwoordt in de benodigde aanbestedingsstukken. De bestemmingsplannen voor de OV-knoop en het viaduct Sysselt zijn onherroepelijk en de onttrekkingsbesluiten voor de spoorwegovergangen Sysselt en Kerkweg zijn van kracht.
Het BO heeft in de eerste kwartaal 2018 het uitvoeringsbesluit voor de realisatie van de OV-knoop genomen. De vervolgens in gang gezette aanbestedingsprocedure van Contract 1, het spoorse contract, is in december 2018 voortijdig beëindigd. Het BO heeft in januari 2019 ingestemd met een hernieuwde aanbesteding (met een gewijzigde opdracht). Daarbij heeft het BO aangegeven de significante financiële effecten, voortvloeiende uit de vertraging als gevolg van het voortijdig beëindigen, zo veel mogelijk te willen beperken en de kans op een geslaagde aanbesteding te optimaliseren.
Het gevraagde voorstel vergt een nadere analyse van de effecten (planning, kosten, organisatie) en van mogelijke opties tot besparing, geëigende aanbestedings- en contractvormen en een verkenning van de markt. Ondertussen is gebleken dat de beoogde PHS-dienstregeling niet maakbaar is. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om voor het station Ede-Wageningen te onderzoeken of een aanpassing in de spoorinfrastructuur mogelijk is, die een andere dienstregeling efficiënter/beter faciliteert. De gemeenteraad wordt in het vierde kwartaal gevraagd in te stemmen met de voorgestelde (besparings)maatregelen en aansluitend om een aanvullend krediet gevraagd.
Mijlpalen 2020
- Herijken projectbudget en besluitvorming over aanvullend krediet: vierde kwartaal 2019.
- Start aanbesteding Spoorse contract: eerste kwartaal 2020.
- Gunning conditionerende werkzaamheden (bomenkap, verleggen K&L, afgraven terrein en ontkoppelen emplacement): eerste kwartaal 2020.
- Afronden conditionerende werkzaamheden (bomenkap, verleggen K&L, afgraven terrein en ontkoppelen emplacement): medio 2020.
- Gunning Spoorse contract (spoor en station/stalling): 1e kwartaal 2021.
- Nieuwe station in gebruik: 2023.
- Afronden bouwwerkzaamheden: 2024.
Businesscase
nominale bedragen x € 1 miljoen | |||
Investering | € | Dekking | € |
Reeds gerealiseerd (historische boekwaarde) | 39,6 | Ministerie I&W | 42,1 |
Reeds beschikbaar krediet westelijke Spoorzone | 5,6 | Provincie Gelderland | 30,0 |
Kredietaanvraag OV-knoop | 81,2 | Gemeente Ede (reserve) | 10,0 |
Gemeente Ede overige bijdragen: | |||
Bijdragen bovenwijks | 11,9 | ||
Provincie Gelderland (GSO-4 gelden) | 5,0 | ||
Rentevergoeding | 9,2 | ||
Bijdrage algemene dienst gemeente Ede | 9,4 | ||
Overige bijdragen | 5,2 | ||
Storting vanuit Parklaan | 3,6 | ||
Totaal | 126,4 | 126,4 | |
Resultaat (nominaal) | 0,0 |
Risico's
- Hogere kostenontwikkeling, als gevolg van marktwerking en optreden onvoorziene zaken tijdens de realisatie, dan voorzien in beschikbaar gesteld krediet i.c.m. de reserve.
- Gezien de lange looptijd van het project Spoorzone is het onvermijdelijk dat de druk groter wordt om niet voorziene/geraamde wijzigingen alsnog door te voeren. Als voorbeeld: de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, elektrische fietsen en/of bussen.
- Fasering- /vertragingsrisico, onder andere als gevolg van het niet verkrijgen van de noodzakelijke TreinVrijePeriodes.