Preventieve ondersteuning

Maatschappelijke ondersteuning

Versterken Sociale Basis
We ontwikkelen in 2019 en begin 2020 een actieprogramma voor het versterken van de sociale basis in Ede. In dit actieprogramma gaan we:

  • onze inzet en instrumenten (denk aan subsidies) in de sociale basis beoordelen op of zij bijdragen aan de transformatie;
  • ruimte creëren voor innovatie;
  • werkwijzen (intern) / opdracht (extern) ontwikkelen voor het nadrukkelijker betrekken of opbouwen van het informele netwerk bij het vinden van een oplossing op een zorgvraag.

De ontwikkeling van het actieprogramma kenmerkt zich door een gezamenlijk proces. We willen met onze partners en inwoners samen definiëren en leren. We bepalen ook gezamenlijk “wanneer we tevreden zijn”.
Voorjaar 2020 leggen we dit actieprogramma voor aan de gemeenteraad. Het actieprogramma geeft uitvoering aan een van de pijlers van het maatregelenpakket ombuigingen Sociaal Domein.

Preventieve maatschappelijke ondersteuning
Vooruitlopend op de komst van het actieprogramma werken we uiteraard verder aan het versterken van de sociale basis. We zetten actief in op onderlinge samenwerking tussen initiatieven in de Edese dorpen en wijken en faciliteren onderlinge verbinding. We stellen laagdrempelige ontmoetingsplekken meer centraal. Dit om de verschuiving van en gelijkwaardige samenwerking met formele en informele zorg verder vorm te geven. In 2020 wordt dit verder geconcretiseerd met de uitwerking van de ombuigingsmaatregel laagdrempelige ontmoetingsplekken en de werkplaats sociaal domein. We willen hiermee een verschuiving realiseren van formele dagbesteding naar laagdrempelige ontmoeting. We pakken dat op in een tweetal pilots.

Mantelzorg
De nota Mantelzorgbeleid wordt in 2020 verder uitgevoerd. Respijtzorg blijft hierbij een belangrijk thema. Ede is één van de 10 pilotgemeenten Logeerzorg vanuit het VWS programma Langer Thuis. We werken in deze pilot samen met betrokken aanbieders, zorgverzekeraar en zorgkantoor. Hiervoor hebben we van het ministerie van VWS financiële middelen ontvangen. In 2020 wordt daarnaast de ombuigingsmaatregel “herzien thuis-ondersteuning mantelzorg uitgewerkt, in samenhang met de maatregel herzien thuisondersteuning algemeen.

Sociale Teams
Vanaf 1 januari 2019 is de scope van het Sociaal Team versmald naar intake en regie bij de meervoudige, complexe problematiek. De focus en invloed ligt primair op zowel de instroom als de doorstroom/uitstroom.
De teams zijn teruggebracht in omvang, er is een Toegangsteam Jeugd ingericht (instroom) en het Maatschappelijk Werk is opnieuw belegd bij zorgaanbieders. Met deze versmalling van de scope kunnen we vanuit gemeentelijk perspectief maximaal sturen op de intake en regiefunctie en daarmee op de transformatiedoelen. Met het herpositioneren van het Maatschappelijk Werk buiten de sociale teams en het weer positioneren bij aanbieders hebben we de omringende zorgstructuur zodanig aangepast dat zorgvragen adequaat worden opgepakt.
In het vierde kwartaal van 2019 vindt een evaluatie plaats van de veranderende rol van het Sociaal Team. Eventuele verbetermaatregelen voortkomend uit deze evaluatie zullen in 2020 geïmplementeerd worden.

Preventieve jeugdhulp
We concretiseren het beleidsplan Jeugd & Onderwijs 2019-2022 aan de hand van een uitvoeringsplan, waarin staat opgenomen welke doelen, resultaten, indicatoren en streefwaarden voor Preventieve Jeugdhulp van toepassing zijn. Het uitvoeringsplan wordt samen met partners opgesteld.

Pilot Ede Zuid
In 2019 zijn opties verkend vanuit het R2C (Right to Challenge) gedachtegoed hoe de Pilot Ede Zuid kan worden verduurzaamd. In 2020 werken we deze opties verder uit en implementeren we deze. Hierbij staat voorop dat het initiatief bij de bewoners blijft en de maatschappelijke waarden die worden gerealiseerd een duidelijke bijdrage leveren aan de (beleids)doelstellingen die de gemeente vanuit participatie en de sociale basis nastreeft.

Inburgering en maatschappelijke begeleiding statushouders
Het kabinet heeft in 2018 bekend gemaakt inburgering anders te willen vormgeven. In de aanloop naar invoering van de nieuwe Wet Inburgering per 1 januari 2021, heeft het kabinet vlak voor het zomerreces de concepttekst voor de wet onder de gemeenten verspreid. Op basis van die stukken werken we aan het opnieuw vormgeven van het gehele proces rond inburgering. Samen met uitvoeringsorganisaties als Vluchtelingenwerk Oost Nederland en Werkkracht, ontwikkelen we nieuwe werkprocessen en maken we afspraken over de uitvoering en begeleiding van statushouders. In de Regio FoodValley wisselen we tussen de regiogemeenten kennis en informatie uit op gebied van wonen of rond inkoop van taal en inburgering.

De maatschappelijke begeleiding van statushouders wordt in samenhang en integraal benaderd. De basis hiervoor vinden wij niet alleen in de kaders en concept wettekst van het kabinet, maar ook in de informatie die we het afgelopen jaar bij statushouders en maatschappelijk middenveld hebben opgehaald. Hiermee hebben we in de eerste helft van het jaar een Leefgebiedenmatrix opgesteld die een goed beeld geeft van het ambitieniveau.

Gemeenten worden in 2019 en 2020 nadrukkelijk uitgedaagd om te ontwikkelen en te werken met de kaders van de nieuwe Wet Inburgering. Taken en verantwoordelijkheden krijgen nieuwe invulling, zowel voor de gemeente als voor statushouders zelf. De gemeente ontwikkelt nieuwe processen en producten: brede intake, ontwikkeling persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP), regievoering over het inburgeringsproces. We ontwikkelen nieuwe relaties met organisaties als IND, AZC en DUO. Waar mogelijk organiseren we duale trajecten zodat statushouders sneller integreren en kunnen doorstromen naar regulier werk, eventueel via vrijwilligerswerk en zelfstandig leven in de Edese samenleving. Verder zetten we in op intensievere begeleiding en doelmatiger trajecten, zodat de statushouder weer in staat is het inburgerings-examen binnen de gestelde termijn te behalen. Alle individuele afspraken worden opgenomen in de PIP.

In het huisvestingsoverleg tussen gemeente en ketenpartners worden de Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV) gemonitord die rond hun 18de jaar via kamergewijze bewoning worden gehuisvest.
Eind 2018 zijn we een eenjarige pilot gestart waarin we de begeleiding van deze groep hebben geïntensiveerd. Op basis van een evaluatie van die inzet willen we komen met voorstellen over begeleiding voor de periode na 2019.
Verder verstevigen wij de ketensamenwerking met begeleidingsorganisaties en borgen we de inzet van alle organisaties die zich in de wijken inzetten voor statushouders.

Volwasseneneducatie
We staan voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen: praktisch en theoretisch geschoold, jong en oud, met en zonder migratie-achtergrond. Taal, rekenen en digitale vaardigheden zijn hiervoor onmisbaar. Het Rijk heeft vorig jaar in het Interbestuurlijk Programma (2018) al afgesproken om met gemeenten samen te investeren in het verbeteren van de basisvaardigheden van mensen die door gemeenten worden bereikt via het sociaal domein, onderwijs of werk & inkomen. De vervolgaanpak tegen laaggeletterdheid behelst een Tien-stappenplan waarvoor het kabinet tot en met 2024 ruim € 425 miljoen reserveert. Dit wordt ingezet voor het verbeteren van de vaardigheden van de mensen die nu kansen missen om mee te doen in onze samenleving.
Met ingang van 2024 voeren gemeenten zelfstandig regie over de aanpak van basisvaardigheden. Dat doen zij als centrale speler in een netwerk van samenwerkende partijen uit de domeinen onderwijs, werk, gezin, gezondheid en verwante terreinen. De gemeentelijke inzet op het voorkomen van achterstanden sluit goed aan op de beschikbare ondersteuning voor volwassenen.

ga terug